Tuesday, April 10, 2012

Kepingin Puding Karamel... =)

Assalamualaikum semua..Alhamdulillah, hari ni diberi kekuatan oleh Nya untuk meng update blog yg dah mula bersawang ni. 
Sebenarnya dah seminggu aku batuk, selesema dan sakit-sakit badan. La ni pun masih ada lagi saki baki batuk yang tak mau hilang-hilang. Macam-macam ubat dah aku telan...hu..hu..mungkin belum masanya nak hilang kot. Sabar jelah...
Dalam tak sihat tu, tekak ni saje je teringin nak makan Puding Karamel pula. Selalunya masa bulan puasa je aku teringin nak makan puding karamel ni...Mujurlah minggu lepas jiran aku dengan baik hatinya bagi resepi puding kat aku. TQ Kak Mas...
Malam tadi juga aku buat untuk memenuhi keinginan anak tekak ku ini. Rupa parasnya taklah seindah yang macam orang lain buat tu tapi rasanya tip top...he..he..masuk bakul angkat sendiri pula ibu Haiqal ni..maklumlah first time aku buat puding karamel ni...
Nampak gayanya bulan puasa tahun ni tak payahla aku sibuk-sibuk nak beli lagi. Buat sendiri lagi jimat dan dapat makan banyak-banyak..he..he.. 
Kepada penggemar puding karamel ni bolehla cuba resepi yang aku guna ni, simple, mudah dan InsyaAllah hasilnya tak mengecewakan..

Puding Karamel
sedia untuk di makan...rasa sejuk je tekak bila dapat makan puding ni....=)

PUDING KARAMEL 
Bahan-bahan A : (gula karamel)

  • 110gm(1/2 cwn ) gula kaster
  • 2 sudu makan air 

Bahan-bahan B : ( Puding)

  • 450ml (1 3/4 cwn) susu UHT @ susu segar * ibu Haiqal guna susu Dutch Lady Low Fat
  • 50ml (1/4 cwn) susu cair 
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 60gm (1/4 cwn) gula kaster
  • 4 biji telur

Cara-cara :
Gula Karamel :
1. Masukkan gula kaster ke dalam periuk dan panaskan dengan menggunakan api yang kecil sehingga cair dan bertukar menjadi warna perang.
2. Masukkan air dan kacau rata dengan berhati-hati.
3. Kemudian dengan pantas tuangkan gula karamel ke dalam loyang. Biarkan gula mengeras.
Puding :
1. Campurkan semua bahan B dan kacau sehingga bancuhan sebati.
2. Tapiskan bancuhan ke dalam loyang yang mengandungi gula karamel tadi.
3. Letakkan loyang di atas dulang yang mengandungi air dan bakar dalam oven dengan kepanasan 180 'C - 25 hingga 30 minit. 
 
Selamat Mencuba!!! 
 
 
 
 
 
 
 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...