Monday, March 7, 2011

Projek hujung minggu... =)

Semalam petang tiba-tiba pula aku terlebih rajin nak buat muffin. Bangun-bangun tidur terus buka buku himpunan resepi ku. Yes!!! dah dapat resepi choc chips muffin...Si ayah dan anak bujangnya sedang nyenyak diulit mimpi, ni lah masa yang sesuai untuk aku "berperang" di dapur...

Sebenarnya aku ambil resepi ni dari myresipi cuma aku olah sikit-sikit ikut citarasa aku. Padaku nilah resepi muffin paling mudah, gaul dan bakar je..tak de nak guna mixer. So, sesiapa yang tak da mixer tapi teringin nak buat muffin bolehlah cuba resepi ni...

Choc Chips Muffin

 CHOC CHIPS MUFFIN (29 biji papercup kecil)
 Bahan-bahan :
  • 2 cwn tepung naik sendiri
  • 2/3 cwn gula kastor
  • 2/3 cwn susu segar
  • 1/2 cwn myk masak
  • 1 sudu kecil essen vanila
  • 1 biji telur
  • sedikit choc chips 
Cara-cara : 
  1. Pukul telur dgn garfu hingga berbuih
  2. Kemudian, masukkan gula +susu+myk+essen vanilla dan gaul sehingga sebati
  3. Kemudian masukkan tepung, gaul hingga sebati
  4. Masukkan choc chip, gaul rata
  5. Isikan ke dlm papercup (isi 3/4 je, jgn penuh nanti mengembang)
  6. Bakar 180 'c- 15-20 minit 
Selamat mencuba!!!


Wassalam 



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...