Wednesday, April 24, 2013

Tapai pulut oh tapai pulut...

Assalamualaikum semua...mendung je cuaca kat sini. Tunggu masa nak hujan je..ohh..dah hujan dah pun...syukur rahmat Allah membasahi bumi. 
Alhamdulillah hari ni juga genap 26 minggu usia kandunganku. Kesihatanku juga amat memuaskan cuma kekadang malam-malam nak tidur tu rasa lenguh-lenguh kaki tapi mujurlah ada suami tercinta tolong urutkan. Ada juga minta tolong anak bujangku, aduh semakin sakit dibuatnya..bukannya dia urut tapi di tumbuk-tumbuknya kaki ibu dia ni...he..he..
Semakin membesar perutku ini, semakin macam-macam yang aku idamkan dan confirmlah tekakku semakin berselera makan. Ikutkan hati malam pun nak makan nasi.Mujur lah perut ni dah dilatih sebelum mengandung malam sebolehnya elak  makan nasi. Tu pun kadang-kadang terbabas juga, bila terhidang lauk yang best kat depan mata. hu.hu...
Entahla susah nak kawal makan time mengandung ni. Tak taulah pula orang lain..ke sama macam aku juga. Tapi yang paling aku suka makan sangat masa ni tapai pulut. Kata orang ibu mengandung tak boleh makan coz tajam dan membahayakan kandungan. 
Aku dapat tapai pulut ni pun masa rumah umi Haiqal buat kenduri. Sememangnya setiap kali kenduri umi Haiqal akan tempah tapai pulut buat pencuci mulut. Tu yang tergoda nak makan. Dah la tapai pulut ni sedap dan manis, terasa rugi tak makan. hu..hu...
Mula-mula takut juga nak makan,yelah tapai nikan tajam dan kandungan manisnya yang melampau tapi duk tengok orang lain syok je makan.Aku pun cubalah satu (buat hilangkan ngidam ) ,uiiittt...sedapnya..he..he... mak aku siap pesan lagi, jangan makan banyak, buat-buat rasa je. Ibu Haiqalkan, sedar-sedar 3 biji aku bedal...hu..hu...
Bila dah makan tu mulalah rasa menyesal tapi syukur tak ada pape. Bagus baby ibu, dia pun suka juga tapai pulut ni kot. Aku balik sini siap mak aku bawakan lagi tapi aku taklah makan banayak sekaligus...macam sehari sebiji ke. Aku pun kena berjaga-jaga juga, yelah kang terkena kencing manis, tak ke haru biru jadinya nanti...
Stok tapai pulut kat dalam peti sejuk tinggal beberapa biji je lagi. Sehari makan sebiji..he..he.. Oklah, dah petang ni nak buat ape yang patut dulu... bye..

Tapai pulut yang marbeles..siap dibungkus dgn daun getah lagi..


 

 

1 comments:

Lee said...

Hi Kasih Ibu, saya da long time ta'makan ni. Last time was wayyyy back I think in Pahang, Mentakab, at a Malay friend's house.
Your this tapai looks really nice....
And you got a cute kid there.
Have a nice day, and keep a song in your heart.
Lee.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...