Friday, June 29, 2012

Chocolate Bottom Banana Square

Assalamualaikum...
Wah..wah...ibu Haiqal lama bebeno lah menyepi ye???hu..hu...mood ber blogging nun ke laut sana..entahla, semakin lama makin malas pula nak update blog...
Apapun hari ni gagahkan juga nak update cerita tentang kek yang aku buat baru-baru ni. Saje melayan anak tekak tetiba nak makan kek pisang pula, mentang-mentangla puasa...ha..ha..=)
Walaupun namanya boleh tahanlah  panjang tapi mudah je nak membuatnya. Resepi CBBS ni aku ambil dari Dapur Kak Madiha. Resepi yang sangat mudah, sedap dan paling penting keknya moist. Padaku gabungan coklat dan pisang memang "mabeles" la...he..he..
Resepi asal dalam bahasa "omputih" tapi aku dah terjemahkan dalam bahasa kita..Harap-harap dapat membantulah ya...Sesiapa nak original resepinya bolehla klik SINI.

Chocolate Bottom Banana Square

2 in 1 rasa coklat dan pisang
CHOCOLATE BOTTOM BANANA SQUARE (Sumber : Dari Dapur MadihaA )
Bahan-bahan :

  • 1/2 cwn butter
  • 1 cwn gula
  • 1 biji telor
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 1/2 cwn pisang lenyek
  • 1 1/2 cwn tepung gandum
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh soda bicarbonate
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1/4 cwn serbuk koko
  • 1 cwn choc chip * ibu Haiqal tak letak
  • Almond nibs secukupnya - ditabur di atas kek

 Cara-cara :
1. Pukul butter dan gula sehingga kembang dan ringan. Kemudian masukkan telur, vanilla, pisang dan pukul hingga sebati.
2. Dalam mangkuk lain, masukkn tepung, soda, baking powder dan garam. Gaul sebati.
3. Kemudian masukkan ke dalam adunan butter tadi dan putar hingga sebati.
4. Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian, masukkan serbuk koko dan adun sebati.
5. Griskan loyang terlebih dahulu.Masukkan adunan campuran koko dan ratakan. Kemudian ambil adunan pisang pula dan ratakan di atas permukaan adunan campuran koko tadi.
6. Taburkan choc chip dan badam cincang di atasnya. Bakar pada suhu 170' C - 30 minit @ sehingga masak. 
 
Selamat mencuba!! 
 
 
 

1 comments:

Che Rosliza Che mat said...

Mesti sedap nie...CR tengok pun terliur...hehehe

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...