Tuesday, May 22, 2012

Roti Sosej Bersalut Tepung

Assalamualaikum...
Hari ni 1 Rejab memang digalakkan berpuasa tapi sedih sangat aku tak dapat puasa...hu..hu...bukan sebab "bendera merah" tapi gara-gara tak bangun sahur. Sesetengah orang tak bersahur pun tak apa tapi tak bagi aku...Kalau aku teruskan berpuasa juga, silap-silap duk hospitallah aku... 
Dari sekolah lagi aku ada gastrik yang agak teruk jugalah..dah banyak kali juga masuk hospital. Aku memang tak berani berpuasa kalau tak bersahur...dapat minum susu dan oat pun cukuplah...terasa sayang sangat tak berpuasa hari ni...
Bila tak berpuasa, secara automatiknya perlulah buat sarapan ye tak?? kalau berpuasa pun tetap kena buat sarapan juga, yelah untuk suami dan anak bujangku...
So, pagi tadi aku buat sosej gulung..sedap dan mudah...=) Sebenarnya dah banyak kali aku buat untuk sarapan cuma tak berkesempatan nak snap picture dan kongsi resepi kat blog ni.

Roti sosej bersalut tepung yang rangup...

rupa didalamnya...nyum..nyum...

lagi sedap dimakan bersama sos dan mayo...

 ROTI SOSEJ BERSALUT TEPUNG
Bahan-Bahan :

  • 4 keping roti Gardenia yang biasa tu...
  • 4 biji sosej
Bahan bancuhan tepung :

  • 3 sudu besar tepung gandum
  • 1/2 sudu teh garam
  • 80 ml air 
  • 1 sudu besar minyak masak 
  • sedikit bahan perasa
Cara-Cara :
1. Ambil sekeping roti dan lenyek-lenyekkan dengan mengunakan belakang sudu sampai jadi nipis. Buat sampai habis.
2.  Letakkan sebiji sosej atas roti yang telah dilenyek tadi, gulung sampai ke hujung. Buat sampai habis.
3. Potong dua setiap sebatang sosej yang telah digulung dengan roti tadi.
4. Masukkan tepung dan garam dalam mangkuk. Gaul sebati.
5. Masukkan air sedikit demi sedikit dan kacau rata. Kemudian masukkan minyak masak dan kacau sebati dan tidak berketul-ketul.
6. Celupkan roti berisi sosej ke dalam bancuhan tepung tadi dan goreng sehingga keperangan. 
 7. Sedap dimakan bersama sos dan juga mayonis... =)
 Selamat Mencuba!!!
 


 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...