Tuesday, April 30, 2013

Kek Coklat Mudah Ibu Haiqal

Assalamualaikum semua.. 
Yeay!!! esok cuti!..Wah..wah..aku ni mengalahkan orang yang bekerja pula seronoknya..hu..hu...Tak pelahkan, seronok bagi pihak suami...sekurang-kurangnya boleh rehat, ada orang nak uruskan Haiqal. Kira cuti jugalah aku walaupun tak sepenuhnya.
So, esok nak buat ape ye??...tengah terfikir-fikir lagi ni. Tanya en. suami, biasalah jawapan dia "suka hati"...tapi nampak gayanya macam duduk kat rumah je, rehat-rehat dan bersenang lenang. Sekarang ni bila nak keluar je, kena tengok dulu tempatnya..kalau yang memerlukan berjalan kaki yang lama...jawapannya tak do maknanyalah aku nak pergi. Dah tak larat dah si Ibu Haiqal ni nak berjalan lama-lama...sakit kaki dibuatnya nanti...
Oh ya, semalam petang aku telah berjaya merajinkan diri mem "baking". Itu pun sebab mengidam nak makan kek. Kena layankan juga tekak ibu mengandung ni, kan nanti "ngences" adik Haiqal..he..he..
Orang mengidam ni bukan boleh tunggu-tunggu. Kalau boleh masa tu teringin, masa tu juga nak makan. Sebenarnya teringin nak makannya malam kemarin tapi nak buat dah malam..so nak tak nak tunggu keesokkan harinya lah. Mujur, malam tak termimpi-mimpi...
Rasanya ramai yang dah tau buat kek coklat ni, siap ada bermacam-macam versi lagi. Tapi kali ni aku nak buat kek coklat yang paling mudah, just guna blender je. Malas nak guna mixer bagai...hu..hu..alahai malas sunguh ibu Haiqal ni..ish..ish...
Alhamdulillah, walaupun guna blender kek still naik dan dapat pujian dari en.suami lagi. Bukan senang suami aku ni nak makan kek coklat banyak tau. Dia ni bukan pengemar coklat. Rasa kembang semangkukla aku...Kalau si Haiqal, ape-ape kek coklat pun dia suka..asalkan bercoklat....

Kek Coklat with simple ganache
Aku buat sikit je adunan keknya ,agak-agak cukup untuk kami sekeluarga. Kepada yang nak mencuba Kek Coklat Ibu Haiqal ni bolehlah tengok resepinya kat bawah ni ya...Kalau berkeluarga besar, better double kan bahan-bahannya...

Kek Coklat Ibu Haiqal

BAHAN-BAHAN KEK:

  • 1 cwn tepung gandum *
  • 1/2 cwn serbuk koko *
  •  1 sudu teh baking powder *
  • 2 biji telor
  • 1/2 cwn gula pasir
  • 1/2 cwn susu pekat manis
  • 1/2 cwn minyak masak
  • 1/2 cwn air suam
  • 1 sudu teh ovellate
  • sedikit garam
BAHAN-BAHAN GANACHE :

  • 1 sudu makan serbuk koko
  • 2 sudu makan susu pekat manis
  • 2 sudu teh butter 
CARA-CARA :

  1. Campurkan bahan-bahan yang bertanda ( * ) dan ayak, ketepikan.
  2. Masukkn telor, gula pasir, susu, ovellate, garam dan minyak masak ke dalam blender. Blend bahan-bahan sehingga hancur dan sebati.
  3. Keluarkan bahan-bahan yang di blend tadi ke dalam mangkuk. Masukkan bahan-bahan yang di ayak tadi berselang-seli dengan air suam. Gaul sebati dan tidak berketul-ketul.
  4. Masukkan adunan ke dalam loyang yang telah di gris dengan butter.
  5. Bakar pada suhu 160'C selama 30 minit @ sehingga masak.
CARA-CARA MEMBUAT GANACHE:

  1. Satukan semua bahan dalam mangkuk dan masak secara double boil.
  2. Setelah sejuk bolehlah dituang atas kek tadi. 




SELAMAT MENCUBA!!! 

4 comments:

Anonymous said...

Akak..sy buat kek resepi akak ni...simple tp sedap. Minyak sy gantikan butter yg dh dicairkan.hihi

Cam said...

Sy try buat last week..just x letak ovellate and it's the simplest,yummy,the best..tq so much akk..^^,

Anonymous said...

nak wat cupcake bole x ikut recipe ni...

Anonymous said...

Thanks for sharing the recipe. :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...