Friday, March 11, 2011

Aku sangat rajin !!!

Memandangkan malam ni aku nak balik kampung, aku pun bercita-citalah nak bawa balik sesuatu untuk family aku dikampung. Apa ye???otak aku pun ligat berfikir...sikit lagi...Yes!!! dapat dah, aku nak buat muffin lah. Lagi pun bulan lepas bawa balik muffin tapi abah tak sempat nak makan dah habis. Anak sapa lah ni rajin sungguh!!! =)

Aku pun meminta jasa baik suamiku untuk menghantar aku ke kedai membeli serbuk koko. Dari satu kedai ke satu kedai aku pergi bayang serbuk koko pun tak nampak.Ish..geram sungguh!! ni yang membuatkan aku muncung sebatu ni...bila melihat aku masam mencuka, suamiku pun berusaha mencari kedai yang ada di Hulu langat ni. Aku dah redha, kalau kedai yang kami pergi ni tak ada juga nampaknya terpaksalah aku batalkan niatku ini...

Alhamdulillah, sekali aku masuk ada 3 kotak serbuk koko di atas rak. Apa lagi senyum sampai ke telingalah aku. he..he..Bila masuk ke dalam kereta je, suamiku pun berkata, "muka ada senyum"..sajelah tu nak sindir aku... =)

Kali ni aku nak berkongsi resepi Chips and Nuts Muffin. Resepi ni aku dapat dari internet. Caranya agak mudah, tanpa menggunakan mixer hanya kacau dengan senduk pun boleh. 

Chips and Nuts Muffin
 Bahan-bahan:

  • 11/4 cawan tepung naik sendiri *
  • 1/4 cawan serbuk koko *
  • 1 cawan gula kastor
  • 1 cawan susu full cream
  • 1/3 cawan minyak masak
  • 1 biji telur
  • 1sudu teh essen vanilla 
  • 1/2 sudu teh nescafe
  • secubit garam
  • sedikit choc chips dan badam cincang

Cara-cara: 

  1.  Bahan-bahan yang bertanda (*) di ayak
  2. Pukul telur dengan garfu sehingga berbuih.
  3. Kemudian masukkan gula + susu +minyak + essen vanilla + nescafe + garam dan kacau hingga sebati
  4. Masukkan bahan yang diayak tadi sedikit demi sedikit dan kacau sehingga sebati tak berketul-ketul
  5. Setelah itu, isikan adunan ke dalam paper cup. (isi 3/4 cawan)
  6. Taburkan choc chip dan badam cincang di atasnya.
  7. Bakar pada suhu 160 'C - 12 minit @bergantung pada oven masing-masing

Selamat Mencuba!!!

P/S: Kepada sesiapa yang teringin nak makan tapi malas nak buat @ untuk majlis-majlis kenduri kendara  bolehlah menempah dari saya. Sebarang pertanyaan sila tulis di ruangan comment. Terima Kasih...

4 comments:

Yana@Noni said...

nyam...nyam..sedapnya...insyaallah satu hari nanti nk tryla resepi ni...thanks for sharing..

Kasih Ibu said...

memang sedap yana,cubalah...
sy bawa balik kg pun diorang kata sedap..

cuba jgn tak cuba!!!

Kasih Ibu said...

memang sedap yana,cubalah...
sy bawa balik kg pun diorang kata sedap..

cuba jgn tak cuba!!!

chekna @ mama ziyad said...

nampak sedap...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...