Sunday, March 6, 2011

Apa tu "adoma"???

Bila duduk sesaja hujung minggu ni rasa bosan pula tapi tak tau nak buat apa pula. Tiba-tiba je terlintas kat kepala ni "adoma"..ermm..sedapnya kalau dapat nikmatinya panas-panas, lepas tu pekena pula dengan teh O panas...perhhh...mantop...

Aku pun terus mendail nombor telefon sifu ku aka mak aku untuk meminta resepi dan cara penyediaannya. Sebenarnya sebelum ni aku pernah buat tapi ingat-ingat lupa. Tak berani amik risiko, silap-silap lain pula jadinya nanti...Adoma jadi indomie pula..he..he..Jalan terbaik tanya semula kat sifu walaupun dikata pelupa...ha..ha..

Kebetulan pula petang ni hujan, bertambah semangat aku nak buat adoma ni. Apa taknya perut ni berkeroncong minta di isi. Hai.. Puan Bayzura lapar jelah, macam mana nak kurus ni???Opss...tolak ketepi dululah diet.. =) 

Nasib baiklah si kecil tido, bolehlah aku menguli adoma dengan tenang. Kalau tak berebut tepung dengan dia jelah. Aku pun ulilah tepung sampai terbentuknya adoma. Nak tau macam mana bentuknya adoma ni...Lihatlah gambar di bawah...

Buat satu jer "Adoma" yang berpintal tu
Lebihnya  buat donut...nyumm..nyumm
Sebenarnya, salah seorang sepupuku yang bertanggungjawab menggelarkan kuih ni dengan nama "adoma". Pada asalnya ia hanyalah donut biasa sahaja. Kebetulan waktu makku membuat donut ni, makku memintal adunan tersebut seperti tocang, saje buat lain dari yang biasa. Dia pun terus panggil donut ni "Adoma". Aku sendiri pun tak tahu apa maksud adoma..semenjak hari tulah lekat nama kuih ni "Adoma"...

Adunan adoma ni seperti adunan donut biasa cuma bezanya dicampur dengan kentang dan di tocang. Aku lebih suka dibentukkan seperti donut biasa je, bukan apa lebih mudah dan tak perlukan banyak masa. Biasalah orang malas macam aku ni semuanya nak mudah dan cepat. Tak kisah lah apa sekali bentuknya yang penting rasanya...betul tak???

Begitulah al-kisah "Adoma". Terjawab sudah persoalan di atas...Terima kasih kerana sudi membaca hingga habis. =)


Wassalam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...