Thursday, November 14, 2013

Chocolate almond Crunchy Eggless

Assalamualaikum dan selamat petang. Alhamdulillah, dapat juga update blog. Dari tadi buka laptop tapi tak sempat-sempat nak menaip. Kejap-kejap abang Haiqal panggil, nak itu nak ini... dah tu adik Aqif pula bangun, tukar pampers dia. Macam nilah kehidupan aku bila dah ada anak dua. Terkejar-kejar jadinya tapi seronok juga boleh lah menyelimkan badan...ha..ha...slim la sangat, lagi banyak guna tenaga lagi bertambahlah selera makan aku..mane nyalah nak kurus...huh...
Tak kisahlah kan, pokok pangkalnya sihat. Kalau tak sape nak jaga anak-anak bujang aku...silap-silap pengsan ayah dia nak handle. Anyway, pagi tadi lepas suami aku pergi kerja tiba-tiba Kak Mas jiran sebelah rumah panggil. Ingatkan kenapalah pagi-pagi dah panggil ..rupanya nak bagi laksa penang. Nila dikatakan rezeki di pagi hari. Aku memang peminat tegar laksa penang...Alhamdulillah...
Kami memang selalu bertukar-tukar makanan. Kebetulan, semalam aku ada bagi dia biskut. Mungkin nak pulang bekas dia bagi laksa tapi memang seronok berjiran dengan Kak Mas ni. Orangnya baik hati, peramah dan tak kisah dengan kita. Dah macam saudara sendiri jadinya.

Laksa yg sangat sedap...Air tangan Kak Mas
Ok, habis cerita bab laksa..Ni nak cerita bab cookies pula. Dah banyak kali juga aku buat cookies tapi tak sempat nak update dalam blog..ditambah lagi gambar pun tak snap. Buat cookies semalam sempat juga snap gambar, tu yang bersemangat nak share kat sini.
Cookies ni hasil olahan aku sendiri. sesekali nak jadi inventor pula..he..he...Alhamdulillah hasilnya tak mengecewakan. Tanya ayah Haiqal, dia kata sedap..syukur... Haiqal pun nampaknya suka makan..plus..plus...dia yang banyak tolong buat semalam. Tu yang bersungguh-sungguh dia makan.

tengokla tu bersungguh-sungguh mengodek...rajin anak ibu ni..

Seronok bila dapat habiskan masa dengan Haiqal buat cookies ni. Budak tengah membesar, macam-macam yang dia tanya dan explore. Dia nak pegang mixerlah, nak ayak tepunglah. aku apa lagi, bagi dia cuba semuanya...seronok bukan main lagi Haiqal bila ibu dia bg green light. he..he...dapat juga makan hasil air tangan haiqal walaupun dapur penuh dengan tepung...tak pelah, redha je...yang penting anak ibu happy...
Agak-agak ada tak yang nak try resepi cookies ni ye???malu pula nak tepek kat sini, maklumlah aku ni inventor yang tak bertauliah..hu..hu...aku letak jelah ye, sesiapa nak cuba, sila-sila kan lah..

CHOCOLATE ALMOND CRUNCHY

CHOCOLATE ALMOND CRUNCHY
Bahan-bahan : 

  • 1 1/4 cwn marjerin 

  • 1/2 cwn tpung gandum * 

  • 3/4 cwn tepung jagung * 

  • 1/4 cwn serbuk koko * 

  • 1 cwn gula icing 

  • 1/4 cwn nestum keluarga 

  • 1/4 cwn quaker oat 

  • 1/4 cwn kepingan badam -disangan dulu

Cara-cara : 
1- Ayak bersama bahan2 btanda * ke dalam mangkuk. 
2- Kemudian masukkn nestum, oat n kepingan badam ke dlm mangkuk bahan2 yg diayak td n ketepikan. 
3- dlm mangkuk lain mixer marjerin n gula icing sehingga kembang@berwarna putih. 
4- setelah kembang, masukkn bahan2 yg diayak td n gaul menggunakan senduk hingga sebati. 
5- Sudukan adunan diatas dulang pembakar n bakar pada suhu 160'C selma 15minit @ sehingga masak..
 Selamat mencuba!!! 




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...