Wednesday, June 1, 2011

Puding Roti Bersos Kastard

Assalamualaikum...Moga segala urusan kita pada hari ini lancar dan dipermudahkan..Amin...Hari ini aku ingin berkongsi resepi Puding Roti yang amat mudah...Sebenarnya dah lama aku teringin nak buat puding roti ni..nampak sedap je gambar-gambar puding ni bila aku surf internet.

Kebetulan semalam aku puasa, google pula puding roti jadi bertambah gian aku nak membuatnya. Walaupun letih tapi aku tetap gagahkan diri untuk membuatnya. Nasib baik si Haiqal moodnya baik tak delah pula dia mengacau. Bertambah mudahla kerja aku.  

Tak mau berceloteh panjang, jom kita tengok hasil pertama puding roti versi ibu Haiqal...


..baru keluar dari oven..guna acuan tart...=)

Setelah dikeluarkan dari acuan...

Dihidang bersama sos  kastard

Dimakan bersama sos kastard...yumm...yummm...

Alhamdulillah, walaupun rupanya tak seperti kebiasaan puding roti tapi padaku ianya boleh dikategorikan sedap la..(ceh..ceh..masuk bakul angkat sendiri pula..) Seingat aku, aku tak pernah rasa puding roti ni...kesiankan...hu..hu..nilah first time..Mengikut kata suamiku yang pernah makan, rasanya sama seperti yang aku buat ni...So, menjadilah gamaknya ye...=)

Untuk merealisasikan puding roti ni banyak sumber yang aku gunakan, maklumlah orang tak pernah makan...tapi aku gabungkan mana yang patut ikut kesesuaian dan barang-barang yang ada di dapur...Ini lah resepi yang tercipta : 

PUDING ROTI BERSOS KASTARD 

Bahan-bahan Puding Roti :

  • 4 keping roti gardinia - di toast sekejap
  • 200 ml susu uht
  • 2 sudu makan gula halus
  • 1 sudu makan butter - dicairkan
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu teh essen vanilla
  • 1/2 sudu makan tepung kastard
  • buah-buahan campuran kering secukupnya
  • 1 sudu makan tepung gandum - dibancuh dengan 1 sudu makan air

Bahan-bahan sos kastard:
  • 1 cawan susu uht
  • 1 sudu besar tepung kastard
  • 2 sudu besar gula halus
  • 1 sudu teh essen vanilla


Cara-cara :
1. Potong dadu roti yang di toast tadi dan masukkan ke dalam mangkuk. 
2. Dalam mangkuk lain masukkan butter cair, gula, susu dan telur. Pukul dengan menggunakan whisk atau garfu hingga sebati. Kemudian masukkan tepung kastard dan pukul hingga sebati dan tidak berketul-ketul.
3. Tuangkan adunan tersebut ke dalam mangkuk roti. Setelah itu tuangkan bancuhan tepung gandum dan sedikit buah-buahan campuran. Kacau-kacau biar sebati. Biarkan sebentar lebih kurang 30 minit.
4. Griskan acuan tart dengan butter dan masukkan bahan-bahan tadi ke dalamnya. Taburkan buah-buahan campuran di atasnya dan buatlah sehingga habis.
5. Bakar aduanan pada suhu 160' C selama 20 minit @ sehingga masak keperangan. 

Untuk Sos Kastard :
1. Masukkan semua bahan dalam periuk dan masak dengan api yang kecil.
2. Kacau bahan jangan sampai berketul.
3. Tutupkan api setelah sos kastard agak pekat. 
 
Selamat mencuba !!! 
 
 
 
 
 

9 comments:

rose --{@ ibuRafiq @}-- said...

tahniah...even 1st time..nmpk cantik & menyelerakan...:-)

MrS. F!zA said...

nmpk sedap giler!! rajin awk buat..

tp kan byk jgk eh bahan2 yag diperlukan..wp pd asalnya roti gardenia je..hikhik..

nyum nyum sedap makan petang2

Kasih Ibu said...

to rose: terima kasih rose...=)

Kasih Ibu said...

to mrs.fiza: tekak ni teringin nak mkn...he..he...betul tu, apapun benda plg pnting roti gardenia...he..he..

Naimatul Hafizah Nor Rodin said...

wah... sedapnya tgk... saya pun ada buat puding roti ni, tapi versi lain la... ada tepek kat blog saya.
http://blogsimpanresepi.blogspot.com/search/label/Puding%20Roti

Kasih Ibu said...

to naimatu hafizah: ye ke???nnti sy terjh ye...

ziey said...

rajin pula buat dlm acuan kecil tu...

Kasih Ibu said...

to ziey: bukannya rajin kak tapi buatnya sikit, loyang pula xde yg kecik....tu yg masukkan dlm acuan tart..hu..hu...

ZELİHA-UMUTSEPETİ said...

Çok güzel bir sayfanız var :)
Herşey mükemmel..
Ellerinize sağlık..
Türkiye'den sevgilerimle..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...