Friday, February 10, 2012

Kek Marble pertamaku... =)

Assalamualaikum...Alhamdulillah, hari ni aku telah merajinkan diri meng 'update' blogku yang telah bersawang ni...hu..hu... Pada mulanya aku nak delete je blok Kasih Ibu ni tapi terasa sayang pula...
Ermm...pe nak cerita yer..dah beku pula nak mengarang ni...oh yer, semalam petang aku ada buat kek marble...Sebenarnya dah lama aku teringin buat kek marble ni. Kata orang mudah je caranya. So, petang semalam aku pun menggodek la kat dapur dengan assistant setia aku...siapa lagi kalau tak si Haiqal... =)
Resepi yang aku guna ni memang mudah, hanya guna blender jer. Tak yah nak ber 'mixer'...tapi hasilnya tak mengecewakan. Lembut dan sedap rasanya...Amat sesuai di buat minum petang..Mudah...Cepat...dan Sedap...Agak-agaknya ada sesiapa nak cuba tak? Sila angkat tangan!!! he..he...Oklah resepinya ada di bawah ni ye....


Kek Marble

Beginilah corak di dalamnya....pink + coklat

KEK MARBLE
Bahan-bahan :

  • 1 1/4 cawan tepung gandum + 2 sudu teh baking powder = ayak
  • 1/2 cawan gula pasir *
  • 1/2 cawan marjerin - di cairkan *
  • 1/2 cawan susu segar *
  • 2 biji telur *
  • 1/2 sudu teh ovellete *
  • sedikit garam *
  • pewarna mengikut citarasa - Ibu Haiqal guna choc emulco dan pewarna pink
Cara-Cara : 
1. Masukkan bahan-bahan yang bertanda ( * ) ke dalam blender dan blend hingga gula hancur dan kembang. 
2. Keluarkan bahan yang di blender tadi ke dalam mangkuk dan masukkan tepung sedikit demi sedikit, kacau hingga adunan sebati dan tidak berketul-ketul. 
3. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian dan letakkan pewarna kesukaan. 
4. Griskan loyang dan masukan adunan berselang seli sehingga habis. 
5. Bakar pada suhu 160' C selama 50 minit atau sehingga masak.

Selamat Mencuba!!!

 

 
 

 

3 comments:

qemaishak said...

Cantik je marble tu..pasti gebu & sedap ni

♥MAMASYAZA♥ said...

wow nampak sedap tu

Kasih Ibu said...

To qema : Alhamdulillah menjadi pula buat marble tu...rasa berkobar2 pula nak buat lagi..nak try guna colour lain pula...he..he...

To mamasyaza : sedap....nyumm...nyum....jom try...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...