Thursday, April 25, 2013

Berbudi pada tanah

Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Moga hari ni lebih baik dari hari sebelum-sebelumnya..Insya Allah..
Amboi ibu Haiqal tajuk entri tak tahan..macam ada berekar-ekar,berelung-relung tanah je..he..he...Sejak mengandung ni aku bersemangat nak bercucuk tanam. Tak taulah, pantang nampak anak benih kat kedai pasti nak beli. Tapi apakan daya, tanah yang aku ada hanyalah sekangkang kera je. hu..hu...
Tu pun tanah kat belakang rumah, bolehla nak melepaskan gian bercucuk tanam. Dapatla 4 jenis pokok. Pokok pertama yang aku tanam, anak pokok pisang lemak manis dan pisang nangka kalau aku tak silap la. Alhamdulillah, pokok tu sekarang dah keluar anak-anak kat sekelilingnya..Hidup juga pokok pisang tu. Nak keluar buahnya tak taulah bila agaknya...
Than, part suami aku pula yang menanam pokok cili padi. Aku just semaikan anak benih je. Pagi tadi aku dah tuai hasilnya, dapatla dalam 6 biji...he..he...bolehla kan buat masak tengah hari nanti. Lagipun pokoknya cuma sepohon je. Hasilnya pn sikitla. Seronok jugakan bila kita tanam membuahkan hasil. Bertambah-tambah membaralah semangat aku nak berkebun...hu..hu...
Sekarang ni tinggal tunggu sayur bendi je. Yang tu pun aku semai tapi yang tanam en suami. Ada la dalam 3 pokok. Tu pun dah berbuah, tunggu nak membesar je. Tak sabar pula nak rasa bendi tanaman sendiri. Baru-baru ni kami ada juga tanam pokok serai. Tengok gayanya macam hidup, hijau je daunnya. Harap-haraplah hidup subur. aku ni banyak guna serai dalam masakan, kalau ada pokok sendirikan mudah, nak masak je ambil kat belakang rumah. Jimat pun jimatkan...
Pada aku tak rugi berbudi pada tanah ni, walaupun tanah yang ada kecil tapi alhamdulillah membuahkan hasil. Kepuasannya tak terkata bila dapat menuai hasilnya. Meh tengok kebun kecil kami ni...serius memang kecil je kawasannya... =)

Kebun Kecil Ibu Haiqal

 

2 comments:

qemaishak said...

Kecil pun xpe janji ada hasil :)

Kasih Ibu said...

to qema :
betul..betul..betul..he..he..dari terbiar dgn lalang.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...