Thursday, May 2, 2013

Persediaan Awal :cuci..cuci...

Assalamualaikum semua...
Hari ni lambat sikit bersiaran...huhu...baru siap memasak, tu pun just masak ikan singgang dan ayam goreng untuk Haiqal. Pagi-pagi tadi lepas en.suami pergi keje, cepat-cepat aku selongkar segala baju baby Haiqal. Kalau dah sampai mood rajin ni tak boleh nak tangguh-tangguh, kena buat terus..Kalau tidak, entah bila nak buat.
Lagi 2 minggu kandunganku masuk 7 bulan. So, kena prepare apa yang patut. Kita tak taukan nasib tetiba bersalin awal ke ,tapi harap-harap cukup sampai 9 bulan lah baru keluar ye anak ibu.
Tu yang hari ni duk sibuk selongkar baju baby Haiqal, stoking, lampin dan kain bedung nak di cuci semuanya. Bolehlah adik Haiqal guna nanti. Sayang kalau tak di guna balik, masih elok-elok lagi. Yela, babykan cepat membesar, pakai pun sekejap je dah simpan. Semuanya masih elok tapi cuma ada kesan kuning-kuning kat baju, mungkin dah lama tersimpan. 
Aku pun rendam dulu dengan sabun dan vanish nak bagi hilang kesan kuning tu. Harap-harap hilanglah..ni tinggal nak memberus je, mungkin petang sikit kot. Tang nak menyental ni bercinta sikit, dah rasa penatnya dulu..hu..hu..

ada 1 besen dan 1 baldi nak di basuh...hu.hu...
Ni pun sikit je yang ada kat rumah ni, ada sebahagian lagi kat kampung. Itu entah bila aku nak kerjakan pula. Biasalah first time nak ada anak, excited terlebih..beli baju baby, sarung tangan dan kaki tak hengat banyaknya. Haiqal pakai pun sekejap je dah tak muat.
Kali ni aku banyak beringat bila shopping barang baby. Set dalam kepala baju Haiqal dah ada banyak, beli ape yang patut jer. Tapi aku still beli jugalah beberapa helai baju baby, kesian pula kat adik Haiqal asyik pakai baju abang dia jer. Kebanyakannya aku beli yang newborn jelah.
Mostly baju baby Haiqal warnanya biru dan putih. Kalau adik dia lelaki oklah kan tapi kalau gegirl...erm...pun boleh jugalah pakai cuma designnya tak delah nak berompol-rompol atau berbunga-bunga...he.he..
Rasa tak sabar pula nak gi scan, entah baby gegirl or boboy. Kebanyakkan orang yang aku jumpa kata mungkin baby girl kot. Aku rasa pun cam tu juga tapi kuasa Allah kan, mungkin juga boy yang keluar nanti. Apa pun, aku cuma harap anak yang  bakal aku lahirkan nanti sempurna, sihat tubuh badan dan akal fikirannya. Aminnn...
Oklah, dah masanya nak bagi haiqal makan tengah hari.Budak manja tu kalau tak di suap tak makan. Nak harapkan dia makan sendiri, alamatnya berapa butir nasi jelah masuk dalam perut. Yang lain-lainnya di buat main je. Bye..bye... 
 
 
 
 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...