Monday, February 14, 2011

Pisang..Oh.. Pisang

Entah mimpi ape semalam tiba-tiba teringin nak makan kek pisang. Kebetulan pula ada pisang kat rumah. Itu pun pisang tanduk yang ku bawa dari kampung minggu lepas. Aku tengok pisangnya pun dah masak ranum. Nak di goreng dah terlalu masak pula, lembik sangat nanti.Aku pun ambil keputusan buat kek pisang jelah. 
Kebiasaannya orang buat kek pisang guna pisang emas, pisang asam dan pisang awak tapi aku guna pisang tanduk...agak-agaknya menjadi tak ye??? ah..buat jelah yang penting pisang, mana tau lebih sedap nanti...Aku pun terus menyediakan bahan-bahan yang diperlukan dan seterusnya memulakan operasi membuat kek pisang tandukku itu.

Setelah bertungkus-lumus, akhirnya siap juga kek pisang ku. Lihat dari luaran, naik cantik di tambah lagi dengan taburan choc chips di atasnya nampak begitu menyelerakan. Bagaimana pula rasanya ya??? Aku tanpa menunggu kek tersebut sejuk terus membelahnya..Dalamnya, cantik..nampak urat-urat pisangnya. Lembut dan gebu..Jom rasa... Wow!!! boleh tahan juga..sedap...rasanya tak adil kalau aku sendiri yang rasa dan membuat pujian umpama "masuk bakul angkat sendiri pula" =)

Aku pun dengan pantas mengambil pinggan dan mengatur hirisan kek pisang dengan cermat dan kemas. Aku pun membawa kek tersebut kepada suamiku dengan perasaan berbunga dihati mengharapkan suamiku akan memberikan komen yang memberangsangkan.

Hirisan demi hirisan suamiku makan tapi dia tak de kata sepatah pe pun. Dalam hatiku, sedap ke tak ni??? Melihat dari cara suamiku makan macam sedap tapi tak puas hatilah kena tanya ni. Aku pun terus bertanya kepada suamiku.. "sedap tak sayang"..Suamiku pun jawab "erm..sedapla... Alhamdulillah, tak sia-sia aku buat dan palingku gembira, ni merupakan kek pisang pertama yang ku buat.

Nilah Kek Pisang Tanduk yang aku buat
 Kepada sesiapa yang ingin mencuba resepi kek pisang ni, aku telah sediakan resepinya dibawah

KEK PISANG  
Bahan-bahan:
1 1/2 cwn tepung gandum
 1/2 cwn gula pasir
1 cwn pisang yang telah dilenyek (lenyek dulu baru di sukat)
 2/3 cwn @ 175 ml minyak masak
2 biji telur
1 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh garam 
Cara-cara: 

  1.  Masukkan pisang lenyek + soda bikarbonat + telur + gula pasir + garam + minyak masak ke dalam blender dan kisar hingga halus.
  2. Keluarkan bahan-bahan yang telah dikisar tadi ke dalam mangkuk.
  3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit ke dalam bahan yang diblend tadi dan kacau dengan senduk hingga sebati.
  4. Masukkan kedalam loyang yang telah digris dan tabur choc chips di atasnya.(boleh juga guna badam cincang)
  5. Bakar pada suhu 180 C selama 40 minit.
SELAMAT MENCUBA...

Resepi ni paling mudah hanya guna blender je, tak perlu guna mixer. So, just try it!!! =) Oh, lupa pula..si Haiqal pun suka makan kek pisang ni.


Wassalam.


"Ibu Sayang Haiqal" 




2 comments:

NURUL JAMIAN said...

kak nurul suka mkn apa2 berkaitan pisang kerepek pisang, kek pisang apa2 lah hehe

Kasih Ibu said...

sy pun sama kak,suka sgt pisang terutama pisang goreng...sedap...sedap...

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...