Wednesday, May 8, 2013

070513 - Heavenly Carrot Cake For ZamZura's Relationship Anniversary

Assalamualaikum semua...
Semalam 070513 genaplah 8 tahun usia perkenalan antara aku dan suami. Rasa macam tak percaya pula, dah 8 tahun kami kenal. Dari dunia student, then masuk dunia pekerjaan pula, dan sehinggalah sekarang dah masuk dunia berkeluarga. Alhamdulillah, kami still bersama dalam apa jua keadaan, suka dan duka.
Dalam tempoh 8 tahun ini juga, pelbagai dugaan yang kami lalui untuk sampai ketahap sekarang. Lebih-lebih lagi masa tempoh pertunangan kami...Kalau diingat kembali hubungan kami masa tu ibarat retak menanti belah je. Syukur yang amat sangat jodoh kami masih kuat, akhirnya kami disatukan pada 140309 setelah 4 tahun kami berkawan.
Kalau ditanya macam mana kami boleh kenal???ermm...malu nak cerita, tapi apa yang aku boleh bagitau kami kenal waktu sama-sama belajar kat UiTM dulu. Gedikkan aku, time belajar sibuk bercintan-cintun...ha..ha...Dia banyak membantu aku waktu belajar dulu...kiranya dia ni my hero lah...kuang..kuang...
Sampai sekarang pun he still my hero, dialah yang terbaik, dialah paling terindah kurniaan yang Allah berikan dalam hidup aku. Dialah teman, dialah kekasih, dialah suami dan dialah juga ayah kepada anak-anakku.
Mudah-mudahan hubungan kami akan terus mekar mewangi, di redhai Allah dan berkekalan hingga ke syurga. Moga kami sentiasa diberikan ketabahan, kesabaran dan keimanan yang tinggi dalam usaha membina keluarga yang bahagia. Aminnn ya Allah... 
So, dengan bersemangatnya aku pun berperanglah kat dapur menyiapkan kek ualang tahun perhubungan kami ni. Just a simple cake tapi penuh bermakna. Maklumlah aku ni bukan reti sangat baking cake yang canggih-canggih ni..kalau boleh nak yang mudah, sedap dan cepat disediakan.
Google punya google terjumpalah resepi "Heavenly Carrot Cake" kat blog  Dapur Tanpa Sempadan milik blogger terkenal Mat Gebu. Kat situ macam-macam resepi masakan ada tau, best-best...
Resepi kek carrot ni memang simple dan mudah disediakan..tak ada guna mixer, just godek-godek guna senduk je. Hasilnya memang tak mengecewakan, sedap sangat, moist dan memang heaven lah bila makan..he..he...
Tapi tang decorate cake tu memang aku fail lah...memang terserlah kecomotannya. Aku just tepek cream atasnya, then buat bentuk lobak kat keliling dan tulislah perkataan yang bersesuaian. Yang kelakarnya tu, tulis pun senget..aduh...memang keras ketung sunguhlah tangan ibu Haiqal ni...
Kalau nak resepi asal kek carrot Mat Gebu bolehlah klik SINI ya..aku ni suka derhaka sikit, ada bahan yang aku tambah dan ganti ikut apa yang ada kat dapur aku. Seriously, sesiapa penggemar kek carrot tu cubalah resepi ni..memang tak rugi...sedap sangat!!! Nak tengok tak kek carrot comot???he..he..

senget bengetlah tulisannya... =)

biasalah..haiqal wakil ibu dan ayah potong kek..he..he..

rupa di dalamnya..meriah kaler asli carrot...

Sesiapa nak mencubanya, aku letak resepinya kat bawah ni ya...tapi kalau nak yang original bolehlah tengok kat blog Mat Gebu.

HEAVENLY CARROT CAKE (Sumber : Mat Gebu)
Bahan-Bahan :

  • 1 cwn tepung gandum *
  • 1 camca teh baling powder *
  •  1/2 canca teh soda bicarbonate *
  • 1/2 camca teh garam halus *
  • 1 1/4 camca teh serbuk kayu manis * - ibu Haiqal tak letak
( * di ayak bersama )
  • 2 biji telor gred A
  • 3/4 cwn minyak jagung - ibu Haiqal guna minyak masak
  • 3/4 cwn gula perang - ibu Haiqal guna gula kastor
  • 1 1/4 cwn parutan lobak merah - perah sedikit airnya
  • 1/2 cwn nenas nenas dalam tin (tos dan cincang kasar ) - ibu Haiqal tak letak
  • 1/2 cwn kelapa kering
  • 1/2 cwn kacang walnut - Ibu Haiqal tak letak
Ibu Haiqal tambah :
  • 1/2 cwn campuran buah-buahan kering
  • 1/4 cwn choc chips
Bahan Cream Cheese :

  • 100 gram mentega
  • 125 gram cream cheese
  • 1 camca teh essen vanila
  • 11/2 sudu besar guala icing - ayak
Cara-cara :
1. Panaskan oven pada suhu 180' C. Griskan tin (7x7x3) dengan minyak dan alaskan dasar tin dengan kertas minyak.
2. Dalam satu bekas, masukkan telor, minyak, gula kacau dengan whisk sehingga rata & sebati (>< 5 minit ). Kemudian masukkan bahan-bahan diayak dan gaul sebati.
3. Masukkan nenas, kelapa kering, walnut, buah-buahan campuran, choc chips dan gaul rata dengan spatula. Tuang dalam tin dan bakar selama 50 minit @ 1 jam @ sehinga masak.
4. sejukkan kek sebelum di sapu cream cheese.
Cara-cara Cream Cheese :
1. putar cream chese dan mentega hingga sebati. Kemudian masukkan icing sugar dan vanilla, putar lagi hingga gebu dan halus. (gunakan kelajuan sederhana ) 

SELAMAT MENCUBA !!!
 


 


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...