Wednesday, April 27, 2011

Kek Coklat...=) Yummy!!!

Hari ni rasa blur-blur je..Beginilah jadinya bila tidur lewat. Walaupun letih tapi rasa berbaloi-baloi sangat bila sesuatu yang kita usahakan menjadi. Sebenarnya, malam tadi aku berusaha menyiapkan kek coklat untuk sesorang yang istimewa...=)

Ni baru sebiji kek dah macam nak pengsan, tak tahulah kalau berpuluh-puluh kek.. Mau pengsan berkali-kali...=) Tapi sebab minat, tak terasa penatnya masa tu, siangnyalah baru rasa penatnya..Macam manalah orang yang ambil tempahan kek..Tapi kata orang alah bisa tegal biasa. Dah selalu buat mesti dah tak terasa letihnya...

Oklah tak mau celoteh panjang...Jom layan kek coklat moist...

Kek Coklat Moist dari pandangan tepi


Kek Coklat dari pandangan atas

 Aku buat satu adunan dapat dua biji kek tapi yang satu tu kecil sikit sebab adunannya tak banyak. Jadinya dapatlah aku bagi kat jiran sebelah rumah. Sebenarnya nilah pertama kali aku buat kek coklat yang letak filling di tengahnya. Sebelum ni, hanya letak topping je. Aku buat buttercream dan  tambah dengan blueberry jem..Aku rasa krim tu not bad, sedap..masam-masam manis gitu... 

Kek Coklat yang satu lagi..

Sayangnya tak dapat aku tunjukkan bagaimana rupa dalam kek. Yelah, kena tunggu tuan empunya kek ni potong dulu...Kek yang kecil tu pula aku bagi kat jiran semuanya. Kiranya aku sendiri pun tak tahu bagaimana rupa dalam kek ni...=) Tawakal jelah...Jom tengok resepinya:

KEK COKLAT MOIST 
Bahan-bahan A:

  • 2 cawan tepung naik sendiri 
  • 2 cawan gula halus
  • 3/4 serbuk koko 
  • 1/2 camca teh nescafe
Bahan- bahan B:

  • 3 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 cawan minyak
  • 1 camca teh ovallate
  • 1 cawan air suam 
Cara-cara:
1.  Ayak tepung dan koko, ketepikan.
2. Pukul telur dan gula hingga kembang. Kemudian masukkan susu, minyak masak, ovallate dan nescafe, pukul lagi hingga sebati.
3.  Masukkan tepung dan koko yang telah diayak tadi ke dalam adunan telur berselang-seli dengan air suam.
4. Masukkan ke dalam loyang yang telah digris dan bakar pada suhu 160'C selama 45 minit @ sehingga masak. 
Selamat mencuba!!!








4 comments:

wida said...

sedapnya...

Yana@Noni said...

tahniah...nampak kek tu menarik & sodap jer..lain kali blhler bg kiter rasa....hehehe

Kasih Ibu said...

to wida:

yumm..yummm...=)

to yana:
he..he..i'Allah...

mama tims said...

salam knal..mama dtg melawat sini dan folow..jom terjah blog mama.mmm..nampak sedap tur,biasa buat letak topping je,tak reti letak filling tu..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...